Pre nego što krenete u profesionalnu izradu web sajta, dobro razmislite o njegovoj nameni, ciljnoj grupi, vizuelnom efektu i važnosti korisničkog iskustva.
Većinu web sajtova danas odlikuje lep dizajn, ali da li je to jedini faktor za izradu web sajta?
Šta je vašim korisnicima zaista bitno?
U ovom tekstu saznaćete više o svim bitnim aspektima profesionalne izrade web sajta a to su:
- Dostupnost mobilne i desktop verzije web sajta
- Brzina učitavanja stranice
- Optimizacija za pretraživače (SEO)
- Navigacija na web sajtu
- Dizajn početne stranice
- Politika privatnosti web sajta
1. Dostupnost mobilne i desktop verzije web sajta
Sigurno češće koristite Google na telefonu jer pretraživanje na desktopu nije toliko uobičajeno kao pre.
Međutim, bez obzira koji uređaj koristite, svi elementi poput slika, fontova, pozadine i tema na stranici utiču na web sajt i korisničko iskustvo.
Veb sajt na desktopu imaće specijalnu ponudu za korisnike i može da nestane kada se ta ista stranica otvori na telefonu, a to ne želite da se desi.
Zato govorimo o značaju responzivnosti web sajta jer kada se veb stranica brzo učitava i daje nam sve potrebne informacije, želimo i da se zadržimo na njoj.
Veb sajt mora biti optimizovan na svim uređajima, i velikim i malim, i podrazumeva pravilno prikazivanje sadržaja.
U suprotnom, korisnici će se teško kretati po stranici, a određeni elementi se neće dobro videti.
Ukoliko želite profesionalnu izradu web sajta, morate se uveriti da je tema responzivna.
Bilo da se radi o maloj ili većoj kompaniji, i mobilna i desktop verzija mora biti dostupna korisnicima.
2. Brzina učitavanja stranice
Možda želite da ubrzate svoj web sajt, a da ne morate da uposlite programera da to uradi za vas?
Daćemo vam kratki uvid u to kako se ubrzava učitavanje stranice koja utiče na korisničko iskustvo i privlači više kupaca.
Neoptimizovane slike i video zapisi mogu smanjiti brzinu web sajta što loše utiče na rangiranje u rezultatima pretrage.
Google brzinu učitavanja stranice vidi kao bitan SEO faktor, pa ako je vebsajt spor, on će jednostavno odlučiti da je ne prikaže.
Prema statistici, 40% ljudi napušta web sajt koji se otvara duže od 3 sekunde.
Kao Google-u, i vama kao vlasnicima sajta korisnici treba uvek da budu na prvom mestu.
Šta možete da uradite da biste ubrzali učitavanje stranice?
Iako loša internet konekcija i izbor pretraživača mogu uticati na sporo učitavanje stranice, postoje i drugi uzroci, a to su neoptimizovane slike, videi, plug-in-ovi, PDF fajlovi.
Da biste videli šta tačno koči brže učitavanje vaše stranice, posetite Gtmetrix i dobićete korisne informacije kako da optimizujete sve elemente na stranici.
Evo još nekoliko saveta:
- Koristite besplatne alate za kompresovanje slika – Kompresovanje slika je jednako lako kao i samo prevlačenje slike u alat. Oni uklanjaju nepotrebne podatke sa slike poput metapodataka ili boja koje dosta utiču na veličinu slike.
Isprobajte neke od ovih alata i za nekoliko sekundi ćete imati optimizovane slike za veb stranicu:
Ovi alati rade približno isto, pa izaberite aplikaciju koja vam najviše odgovara. Da biste brzo pristupili ovim sajtovima, obležite ih (bookmark) u svom pretraživaču.
- Microsoft dokumenti (Word, Excel, PowerPoint)
Kada u jedan od ovih fajlova umetnete grafiku, recimo fotografiju, to doprinosi većoj veličini datoteke. Ono što možete da uradite je da kliknete na sliku koju želite da kompresujete, otvoriće se meni Alati za slike (Picture Tools Menu), pa zatim kliknite na kompresovanje slike (Compress Picture). Imaćete opcije kako da izaberete rezoluciju.
- Smanjite veličinu video datoteka – Video zapisi lako troše i stotine megabajta, čak i one koji traju samo nekoliko minuta.
Možete koristiti Handbrake da biste smanjili veličinu datoteke. Alternativno, možete postaviti svoj video na Youtube i umetnuti vezu na svoj web sajt. Na ovaj način uopšte ne koristite vezu na serveru.
- Umanjivanje PDF datoteka
Ako želite da poklonite knjigu onlajn, besplatni kurs, često su ti pokloni u vidu PDF datoteka. Da biste smanjili veličinu PDF datoteke, možete koristiti PDFCompressor .
- Smanjite broj plug-in-ova
Možda ćete biti u iskušenju da instalirate mnoge plug-in-ove zbog funkcionalnosti, međutim, izazvaćete sporo učitavanje stranice. Ali to nije jedini slučaj, neki plug-in-ovi su loše kodirani i mogu biti dobar mamac za hakere. Da biste to izbegli, savetujemo vam da optimizujete brzinu vaše web stranice sa manje plug-in-ova.
Ako ne prilagodite slike, video zapise, PDF datoteke vašoj stranici i ne optimizujete ih, velike su šanse da će je korisnici samo napustiti.
Bez obzira na to koliko je vaš sadržaj dobar i koliko su kvalitetni vaši proizvodi, imaćete loše stope konverzije.
3. Optimizacija za pretraživače (SEO)
Još jedan od faktora koji utiču na profesionalnu izradu web sajta je SEO.
Optimizacija za pretraživače ili SEO je proces poboljšanja prometa vašeg web sajta putem organskih ili neplaćenih rezultata pretraživanja, za razliku od plaćenih oglasa i reklama.
Optimizujte vaš web sajt za pretraživače kako biste se bolje rangirali u pretrazi i imali što više korisnika.
Ako ste svesni načina razmišljanja vaših korisnika, nudite sadržaj koji zadovoljava njihove potrebe i optimizujete na način na koji pretraživači to razumeju, na dobrom ste putu.
SEO je proces stalnog poboljšanja vašeg web sajta, sa mogućnošću opadanja vrednosti kvaliteta zbog konkurencije.
Uzmimo to kao skalu koja se vremenom može menjati, i na osnovu toga uvek možemo poboljšati njenu vrednost.
Kako izgleda SEO web sajta?
Postoji više faktora na osnovu kojih možete da poboljšate svoj SEO.
Evo najvažnijih:
- Relevantnost linkova
- Kvalitet i relevantnost sadržaja
- Upotreba ključnih reči
Relevantnost linkova
Jedan od faktora koji Google vrednuje je relevantnost linkova.
Algoritam pretraživača ocenjuje sadržaj dolaznih linkova što utiče na poziciju web sajta na stranicama pretrage.
Link profil vašeg web sajta mora biti relevantniji u odnosu na konkurenciju.
Kvalitet i relevantnost sadržaja
Sadržaj podrazumeva tekst, slike, video zapise, PDF datoteke.
Ako želite da se vaš web sajt pojavi u prvih top 10 rezultata na Google-u, sadržaj mora proći kroz proces koji vrše pretraživači: crawl-ovanje, indeksiranje i rangiranje.
Ukoliko sadržaj nije vidljiv pretraživačima, vaša stranica nikada neće završiti u rezultatima pretrage.
Upotreba ključnih reči
Pretraživači su dovoljno pametni da znaju šta da ponude u zavisnosti od ključne reči koju je korisnik pretražio.
Ako znate nameru korisnika (search intent), zašto i kako ljudi traže određeni izraz, onda ste prošli prvi i najvažniji korak.
Za profesionalnu optimizaciju vašeg web sajta
4. Navigacija – bitan faktor u izradi web sajta
Navigacija je bitan parametar u profesionalnoj izradi web sajta i podrazumeva kreiranje veza do stranica koje želite da korisnici posećuju.
Cilj navigacije web stranice je da olakša posetiocima pristup informacijama na web sajtu.
Najčešće se nalazi u levoj koloni stranice ili pri vrhu stranicu (ispod header-a), a ređe u desnoj koloni stranice.
Linkovi moraju biti organizovani prema važnosti.
Glavna stranica treba da bude jasno predstavljena, a manje važne mogu biti postavljene u vidu podkategorije.
Navigacija se ne odnosi samo na izgled tj. dizajn, već ima i tehnički karakter kao što je brzina učitavanja web stranice.
Ne zaboravite da navigacija igra važnu ulogu u oblikovanju korisničkog iskustva. Omogućava lakši pristup informacijama dajući opšti kredibilitet web lokaciji.
Vodite računa da:
- Navigacija bude jednostavna za upotrebu
- Padajući meni ne treba da sadrži više od šest stavki
- Ograničite broj stavki menija na sedam
Meni web sajta obično sadrži stranice posvećene predstavljanju kompanije, opisivanju njihovih proizvoda ili usluga, blog i kontakt.
Profesionalni veb sajtovi imaju jednostavnu početnu stranicu i navigaciju.
Šta je Breadcrumb navigacija?
Breadcrumb navigacija se koristi u profesionalnoj izradi velikih web sajtova koji imaju stotine stranica.
Pomažu korisnicima da znaju put kojim su krenuli do određene stranice, u slučaju da se žele vratiti na nju.
Ova navigacija je beskorisna za jednostavne web sajtove.
Osim tehničkih aspekata, treba obratiti pažnju i na izgled vaše početne stranice.
5. Dizajn početne stranice
Posetioci će se na vašem sajtu zadržati u proseku od 3 do 7 sekundi ako ne pronađu ono što traže.
Stoga, dizajneri se ne smeju usredsrediti samo na estetiku web sajta, već i na njegovu funkcionalnost, navigaciju i celokupno korisničko iskustvo.
U profesionalnoj izradi web sajta veliku ulogu igra početna stranica koja treba da bude jedinstvena, pa će samim tim potražnja sa vašim uslugama ili proizvodima biti veća.
Treba da sadrži upečatljive naslove i podnaslove, najvažnije ključne reči, i linkove ka najbitnijim stranicama (usluge).
U roku od 3 sekunde, posetilac vašeg web sajta bi trebao tačno znati ko ste i šta nudite, da li će naći ono što mu treba, a bolje je od konkurencije.
Na primer, ako vaš sajt nudi usluge web dizajna i digitalnog marketinga, morate navesti tačno šta nudite i pokažete po čemu ste jedinstveni i koliko su pristupačne vaše cene.
Ako nudite uslugu kreiranja sadržaja za klijente, morate pokazati potencijalnim kupcima da razumete njihov problem i da im možete uštedeti vreme stvaranjem sadržaja za njih.
Šta je trenutno trend u dizajniranju početne stranice?
Minimalizam u web dizajnu je popularan već godinama jer prenatrpane početne stranice informacijama mogu samo odbiti posetioce.
Najvažniji aspekt dizajna web stranice je prilagođavanje potrebama korisnika, u suprotnom će postati nestrpljivi i otići će sa sajta veoma brzo.
Pet stvari koje bi dobro dizajnirana početna stranica trebalo da ima:
- Napišite upečatljiv naslov
- Koristite call to action dugme
- Koristite kontrastne boje
- Istaknite ponudu iznad preloma
- Koristite navigaciju
- Povežite se sa društvenim mrežama
Vaša početna stranica treba da ima hijerarhiju, tj. da prikaže informacije na jednostavan i pregledan način.
Na primer, prvo recite nešto o svom poslu, a zatim navedite usluge i proizvode koje nudite, pa potom ubacite kontakt.
Na kraju početne stranice se obično nalazi mapa koja prikazuje lokaciju kompanije.
Sadrži i CTA (call to action) dugme čime pozivate na akciju.
6. Politika privatnosti web sajta
Bitan parametar u profesionalnoj izradi web sajta je politika privatnosti koja korisnicima daje do znanja koje podatke web sajt prikuplja od njih i na koji način ih obrađuje, skladišti i deli.
Svi web sajtovi na neki način stupaju u komunikaciju sa posetiocima i prikupljaju njihove podatke.
Ovo je izuzetno raspostranjeno u slučaju onlajn prodavnice na sajtovima za elektronsku trgovinu (eCommerce sites).
Oni prikupljaju lične podatke kao što su ime, e-mail adresa, IP adresa i detalji plaćanja.
Zato je politika privatnosti od velikog značaja jer štiti vlasnike web sajtova i klijente, a istovremeno osigurava da je vaš sajt u skladu sa zakonom.
Takođe je neophodno da politika privatnosti informiše korisnike o njihovim pravima u vezi sa njihovim podacima.
Neispunjavanje ovih obaveza može dovesti do velikih kazni.
Politiku privatnosti zahteva i sam Google jer da bi pristupili određenim alatima i uslugama (Google Analytics, AdSense), na svom web sajtu treba da imate sveobuhvatnu i ažuriranu politiku privatnosti.
Svojim posetiocima morate da kažete da prikupljate njihove podatke, u suprotnom, misliće da nešto krijete.
Pitajte svoje korisnike da li mogu prikupljati kolačiće ili ih obavestite da su obavezni.
Politiku privatnosti napišite tako da korisnici mogu da vas razumeju, a ne da pomisle kako želite da ih prevarite.
Nekoliko saveta koji pomažu u pružanju informacija korisnicima o politici privatnosti:
- Ko je vlasnik web sajta?
- Koji podaci se prikupljaju?
- Na koji način se prikupljaju?
- U koje svrhe se prikupljaju podaci? (e-mail, analitika, marketing)
- Koja prava imaju korisnici?
- Da li mogu zatražiti ispravljanje ili blokiranje svojih podataka?
- Obaveštavanje korisnika o promenama politike privatnosti
- Datum stupanja na snagu politike privatnosti
Zaključak
Profesionalnu izradu web sajta ne čini samo izgled, već i tehnički aspekt kao što je brzina učitavanja, SEO, navigacija.
Nije potrebno da komplikujete i stavljate izgled na prvo mesto.
Iako dizajn vašeg sajta može da bude jedinstven, jako je bitno da bude jednostavan i lak za korišćenje.
Ipak je za profesionalnu izradu web sajta od suštinskog značaja korisničko iskustvo.
Potrebna ti je profesionalna izrada veb sajta?